Personligt naturfoto i Mullsjö

Under vecka 27 gick jag kursen Den personliga naturbilden i Mullsjö
med Terje Hellesö som kursledare.   Syftet var att utveckla den personliga bildstilen och det konstnärliga tänkandet.

Programmet var omfattande med både teori, praktik och
bilddiskussioner. Det blev tidiga morgnar och sena nätter, men samtidigt var det ju så roligt så det kändes aldrig jobbigt-)

Av kursledare Terje fick vi konstruktiv kritik på våra bilder. Intressant och lärorikt att få en bild bedömd på ett så konstruktivt sätt. Det var oerhört givande., inte bara för ens egna bilder utan även för att man fick
se andras bilder och deras bildstilar.

Nog fick man mycket inspiration på kursen och Terje är en mycket
duktig inspiratör, föreläsare och pedagog! Det kändes som en bra start på att få komma igång med den kreativa processen. Det var också roligt att få träffa alla kurskompisar som visade upp många fina bilder under kursens gång. Av de som har bloggar var UlrikaKarin Björklund, Rikard, Erika,
Karin – fönster mot skogen och Sander med på kursen.

Vi fick med oss många visdomsord från kursen, t ex:

– Mina bilder är jag och jag är mina bilder!
– Konsten är någonting som kommer inifrån, finns ingen färdig konst att hämta från naturen!

En mycket givande vecka var det där många av bitarna inom foto
började falla på plats och man insåg att man har många spännande utvecklingsområden framför sig. Fotografering är ju ett livslångt lärande som man kan hålla på med i alla åldrar, vilket gör det så spännande och intressant!

Om det projekt som jag valde den sista dagen av kursen ska jag berätta om i kommande blogginlägg:-)

Här kommer några bilder som jag skapade under kursen.

Bild 1: Mullsjö fiskdammar: Försöker mig på att visa dimensionen abstrakt och rörelse.

Bild 2: En lugn och lite trollsk morron, ca 4.30, vid Trollsjön.

Bild 3: Under lodjurssafarin såg jag denna drömska bild framför mej…

Bild 4: Skapade också denna drömska bilden under lodjurssafarin…

Bild 5: Vid Ryfors fastnade jag vid vattnet och skapade bilder… Vatten är ett tacksamt objekt att använda i sina bilder…Gillar också det lite lugna gröna som bryter av mot det vilda vattnet som svämmar över nästan…

Bild 6: Sista dagen hade vi bildredovisning på temat ”HUMÖR”, en av dom bilder jag valde för att symbolisera humör var nedanstående….Bilden skapade jag på Ljunghems kullar.

6 responses to “Personligt naturfoto i Mullsjö

  1. Hej Roland! Jag gillar verkligen bild nr 3 som du även visade upp under bilddiskussionen. Härliga färger!
    /Karin

  2. Kursen har varit ett minne för livet likaså kursdeltagarnas olika bilder! Många har etsat sig fast på näthinnan. Ser fram emot att följa din blogg!
    Må gott!
    /Erika

  3. Hej! Det verkar som du haft en riktigt intressant vecka där i Mullsjö. Tror nästan att jag måste försöka boka en sån kursvecka nån gång. Som Karin, så blir nog 3’an favoriten av de du visar upp här.
    /Per

Kommentera

